Dia Escolar de la No-Violència i la Pau (DENIP) 2020

"No hi ha camí per a la pau, la pau és el camí"
- Mahatma Ghandi -

El 30 de gener celebrem el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau (DENIP). Una jornada educativa creada l'any 1964 pel poeta i educador mallorquí, Llorenç Vidal, que es celebra coincidint amb l'aniversari de la mort de Mahatma Gandhi (1869-1948), líder pacifista que va defensar i va promoure la no violència i la resistència pacífica enfront de la injustícia i que va ser assassinat per defensar aquestes idees.

El DENIP té els seus fonaments teòrics en la filosofia i la pràctica de la no-violència (entesa com a actitud de renunciar a matar i a danyar als altres éssers per mitjà del pensament, la paraula i l'acció, com a respecte per la vida i com a identificació amb tot el que viu), en la idea de pau positiva i de pacifisme no-violent integral, en el concepte d'amor universal i en una concepció original de la Pedagogia i l'Educació per a la No-violència i la Pau.

Una educació inspirada en una cultura de no violència i pau permet al nostre alumnat adquirir coneixements, actituds i competències que reforcin el seu desenvolupament com a ciutadans globals crítics i compromesos amb els seus drets i els d'altres persones.

Per aquest motiu, escoles, instituts i biblioteques, entre altres, es converteixen en instruments de pau i entesa entre persones de diferent formacions, raça, cultura i religió.

Gairebé 1400 alumnes repartits entre catorze escoles i instituts, estaran participant entre gener i abril en tallers per la pau, a càrrec del col•lectiu “Irènia, Jocs de Pau”; Alumnes de 1r de l'ESO de l’Institut Francesç Macia, participaran en el taller “Ioga per la Pau” , a través del concepte “Ahimsa” (no violència) a càrrec de la Asocciació RYE; i Alumnes de 4t d'ESO de l'Institut Neus Català i de l'Institut Maria Aurèlia Capmany, treballaran per la pau integrant l'art urbà (grafiti) amb un mural en cadascun dels seus centres, comptant amb la col•laboració de “Difusor Associació Artística i cultural”.

Com plantejava el seu precursor, Mahatma Ghandi, “una llavor de no-violència i pau dipositada en la ment i en el cor subconscient dels educadors i, a través d'aquests, en la societat, és el primer pas per a millorar la convivència escolar que després romandrà en la societat”.