Cornellà se suma a la celebració del Dia Internacional de la Dona i la nena en la ciència

La bretxa de gènere en els sectors de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques (STEM) persisteix des de fa anys a tot el món. A pesar que la participació de les dones en les carreres de grau superior ha augmentat enormement, estan encara insuficientment representades en aquests camps.

La ciència i la igualtat de gènere són vitals per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), inclosos en l'Agenda 2030. En els últims 15 anys, la comunitat internacional ha fet un gran esforç inspirant i promovent la participació de les dones i les nenes en la ciència. Amb la finalitat d'aconseguir l'accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a les dones i les nenes, i a més per aconseguir la igualtat de gènere i l'apoderament de les dones i les nenes, l'Assemblea General de les Nacions Unides decideix proclamar l'11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència.

Objectiu del Pla Transversal d'Igualtat de gènere
Aquesta celebració està inclosa en una de les línies estratègiques del Tercer Pla Transversal d'Igualtat de gènere de Cornellà. L'objectiu és promoure la participació plena, i amb igualtat d'oportunitats, de les noies i les dones a les vocacions científiques. A Cornellà, el Citilab ha constatat un interès de les cornellanenques vers la tecnologia al 2018.
Si durant l'any anterior hi havia 1 noia matriculada als cursos d'Scratch i 3 als de S4A, de cara a la propera convocatòria ja s'han interessat 14 dones en aquestes dues formacions. Aquesta dada representa un 33 per cent del total d'alumnes d'aquestes matèries.
Pel que fa als cursos de robòtica i d'electrònica creativa amb Scratch per Arduino, 15 noies han mostrat el seu interès per inscriure's a la propera formació. El que significa un 23 per cent dels participants.

Les dones interessades en aprendre programació per a aplicacions mòbils significa un 28'5 per cent del total. La participació femenina augmenta i molt entre el grup de dones grans i sèniors. En total, aquest col•lectiu representa el 55 per cent dels alumnes inscrits. A més, pel que fa a la formació dels més joves, el Citilab disposa d'uns continguts d'accés lliure, basats en el projecte MIND THE GAP. La idea és per empoderar les joves en la tria de carreres cientifico-tècniques.
MIND THE GAP era un projecte Europeu que es va desenvolupar al Citilab. Ara, un cop acabada la formació, el Citilab ofereix aquest material formatiu, al qual es pot accedir de forma lliure.
Des del Citilab, a més, han volgut fomentar el paper de les dones a la tecnologia. Recentment han incorporat una pedagoga a l'equip EDUTEC, per tal que els infants que aprenen programació tinguin també un referent femení.