Mesures preventives per evitar l’assetjament

Segons les darreres dades de TMB (Transports Públics Metropolitans) el transport públic és utilitzat majoritàriament per dones (60%), i segons un estudi recent, del total de les dones que l'utilitzen, més de la meitat declaren haver patit algun tipus d’assetjament sexual, almenys una vegada, durant els darrers dos anys.

Sens dubte, dades colpidores que ens han de fer reflexionar i actuar. Sota aquest criteri, i en coherència amb la creixent consciència i sensibilitat cap a la gravetat i abast del problema, TMB va definir fa uns mesos un nou pla de prevenció per establir mesures concretes tot articulant vies pràctiques i efectives de prevenció, detecció, protecció i resposta contra aquest tipus de conductes. Aquest nou pla incorpora iniciatives com ara  l’augment de la videovigilància, millorar la il·luminació o incrementar la presència de seguretat en metro i autobús.

Una de les actuacions més innovadores, que es va posar en marxa a mitjans de setembre, és  l’activació  del servei de parada intermèdia a demanda de Nitbus a la línia N13. Concretament, a la nostra ciutat, aquest servei s’ofereix en el tram comprès entre l’eix de la ctra. de l’Hospitalet que transcorre pel barri d’Almeda, les avingudes dels Alps i de Can Corts, el carrer de Montserrat Roig, i la ctra. de Sant Joan Despí, al barri de Fontsanta-Fatjó.

És una mesura important i destacable pel significat i per anar fent pedagogia sobre la importància de que les dones denunciïn aquests casos d’assetjament físic o verbal, que intimida i que, com a col·lectiu, hem de reprovar en qualsevol cas, per trencar amb comportaments i actituds masclistes.

A més d’aquesta iniciativa, a Cornellà, l’any 2019, vam incorporar a la nostra APP de seguretat un sistema pioner d’alerta immediata que s’activa des del telèfon mòbil i que compta amb dos nivells de seguretat: un per a dones afectades de violència de gènere i una altra per a dones que es poden veure assetjades. En tots dos casos, les alertes arriben de forma immediata a la Guàrdia Urbana i a través d’un geolocalitzador i  de rastreig s’activa un protocol d’assistència que porta a terme l’agent que es troba més proper a la persona afectada per atendre-la de la manera més ràpida possible.