Nou protocol de localització de persones vulnerables amb l’App de Seguretat

L'alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, l'alcalde de Cornellà, Antoni Balmón, i l'alcaldessa d'Esplugues, Pilar Díaz, han presentat avui a Gavà el nou protocol de Localització de Persones Vulnerables de l'app de Seguretat Ciutadana, la plataforma interterritorial que comparteixen les policies locals dels quatre municipis i d'altres ciutats de la demarcació de Barcelona: L'Hospitalet, el Prat, Sant Just Desvern, Castelldefels, Santa Coloma de Gramenet, Sant Feliu de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts i Santpedor.

L'alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez ha mostrat la seva satisfacció per un projecte que "creix des del món local i que ha demostrat la seva utilitat. Ara fem un pas més amb la nova funcionalitat que ens permet donar cobertura a les necessitats socials, en aquest cas a persones en situació de vulnerabilitat".

L'alcalde de Cornellà, Antoni Balmón ha destacat que "es tracta d'una aplicació amb molta potencialitat, que ha demostrat la seva utilitat". Balmón ha afegit que "tenim l'instrument i ara el que cal és anar avançant".

De la seva banda, l'alcaldessa d'Esplugues, Pilar Díaz ha parlat de la vessant tecnològica i social de l'aplicació. En aquest sentit ha manifestat que "es tracta d'un servei útil per tothom malgrat que no tingui coneixements tecnològics, ja que de manera intuïtiva es pot fer servir l'app i poder així donar servei a qualsevol persona".
La nova funcionalitat permetrà localitzar determinades persones en situació de risc a través del seu dispositiu mòbil. Es tracta d'un servei especialment recomanat en casos de menors; persones amb diferents graus de dependència, trastorns cerebrals, discapacitat o trastorns mentals, i persones en situació de vulnerabilitat.

D'aquesta manera, els pares, mares o tutors de les persones vulnerables podran sol•licitar la cerca del seu familiar si consideren que aquest pot trobar-se en una situació crítica. A través del seu mòbil, la Policia Municipal podrà conèixer la seva posició i el recorregut que pugui realitzar, unes dades que únicament serà visible per al cos policial.

Per fer-ne ús, tant la persona que sol•licita activar un protocol de cerca com la persona buscada han de tenir instal•lada l'app de Seguretat Ciutadana de la seva ciutat i estar degudament registrada. Cal sol•licitar el servei presencialment a la Policia Local o als serveis socials municipals.

A la jornada de treball posterior a la presentació del protocol, els comandaments de les policies locals dels diferents municipis han exposat experiències d'èxit en el marc del desenvolupament de l'app de Seguretat Ciutadana.


App pionera a Europa

A finals del 2014, L'Ajuntament de Cornellà posava en marxa una aplicació pionera de Seguretat Ciutadana per permetre a la ciutadania un contacte directe amb la Policia Municipal a través de l'smarphone. Un any després, s'afegien a aquesta iniciativa sis municipis més: L'Hospitalet, el Prat, Esplugues, Sant Feliu, Gavà i Sant Just Desvern. Es convertia així en la primera aplicació mòbil de seguretat interterritorial d'Europa. Des d'aleshores s'han afegit a aquest projecte en xarxa cinc municipis més, de manera que cobreix una població potencial de 645.000 persones.

Des de la seva implementació, s'han descarregat l'app un total de 26.989 persones, és a dir, l'11,25% de la població usuària de telèfon mòbil. En aquest temps, s'han atès a través de la plataforma un total de 3.223 serveis, sent els més comuns les incidències relacionades amb la via pública i infraccions del trànsit, amb uns percentatges del 48 i el 16 respectivament, seguides de les queixes (12,1%), les relacionades amb la seguretat ciutadana (el 7,3%) i l'incivisme (5,2%). Les emergències suposen el 2% de les comunicacions (un 0,4% les mèdiques i un 1,6% les relacionades amb la seguretat).

INFORMA'T I DECARREGA'T DES D'AQUÍ L'APP DE SEGURETAT