Les escoles i Instituts de la ciutat per la Pau i la No violència

DIA DE LA NO Violència i la Pau a les Escoles
Activitats que fan les escoles amb els alumnes
Escoles d’infantil i Primària
Escola Mare de deu de Montserrat
L 'escola treballa un dossier sobre l 'olivera (activitats pedagògiques, lectures, contes...).
També el cicle mitjà i superior plantarà cada alumne una olivera que al llarg del curs haurà de cuidar a l 'escola. 
S' estan elaborant missatges de pau per penjar el dia 30 a l' interior de l 'escola.
El dia 30 a la tarda es fa una festa, cada grup mostra una activitat. Els d' infantil ballen una dansa "Somnis d' infant", els de primària reciten poemes o canten cançons adients al tema

Escola Betània
P-3 els infants elaboraran dues manualitats:
Titelles del colom de la Pau 
Un mural de desitjos de Pau. Donaran uns quadres a les famílies perquè els 
omplin amb desitjos de Pau.
P-4
Conte ”La senyora guerra i la senyora pau” i reflexionar sobre la pau, com es poden fer amics i no barallar-se. 
P-5, Manualitats: 
Mòbil d’un colom i núvols. EL dia 30 el portaran a casa.
Cors, per confeccionar junt amb la resta d’infantil i cicle inicial un mural sobre la Pau, per penjar al vestíbul de l’escola.
Conjuntament amb la resta de cursos que formen l’etapa d’educació infantil, faran un gran mural en el vestíbul de l’escola. Aquest consta de cors i mans unides per la Pau. 
Cicle Inicial
-Mural conjunt pel vestíbul del pis superior
-Colom individual com a símbol de pau
-La lectura del conte: “Me llamo Paz” i la posterior reflexió. En acabar , l’alumnat  realitzarà una fitxa de treball.
Cicle Mitjà
-Mandala individual
-Lectura del conte “ El guerrer de la Pau” i reflexió comú entre tots i totes.
Cicle Superior
5è: Frases sobre la pau de personatges cèlebres i posada en comú
6è: Pancarta per la rua de la Pau i l’activitat proporcionada per l’Ajuntament: “Els conflictes es resolen parlant”.
Durant la setmana i a l’àrea d’Ed. Física a C. Inicial faran jocs cooperatius i a C. Mitjà i superior realitzaran Jocs de Pau de diferents llocs del món.
A l’àrea d’anglès  dibuixaran el significat que tingui per a cada nen i nena la paraula “Pau- Peace” i l’acompanyaran amb una frase a la part inferior que el resumeixi. Com a inici de l’activitat veuran i comentaran un vídeo on es mostra “El llibre de la pau- The Peace book”, que és un recull de creacions de nens/es. 
Tota l’escola farà uns penjolls de fang per recaptar diners que aniran destinats a un projecte de nova creació: “Escoles amb cor”. Les famílies de l’escola que vulguin col•laborar faran un donatiu que s’entregarà a Càrites.
Aquest curs, l’acte de cloenda de la Setmana serà una marxa a favor de la Pau al voltant de l’illa de pisos on es troba la nostra escola. Convidem a tota la comunitat educativa. Tots els participants lliurarem el penjol que simbolitza “Betània, escola amb cor”, cantarem la cançó “Color Esperanza” i portarem a les mans els diferents símbols que s’han anat treballant:  pancarta, cors, coloms, frases …. En tornar a l’escola i sentint-nos agermanats recordarem que Betània és Territori de Pau durant tot el curs i ens unirem a una pregària .

ESCOLA SANT MIQUEL 
EDUCACIÓ INFANTIL
P.3: lectura del conte sobre diferències: hi ha una nena nova a la classe i el
primer dia el Pau la mossega. Qan la seva mare li pregunta per què ho ha fet el
Pau diu que l'ha mossegada perquè la nena és de xocolata. Observació de les
diferències en el colors de pell, ulls, cabells i també de les similituds (tots tenim
2 ulls, un nas, una boca...). Acabem l'activitat ballant una cançó sobre la pau.
P.4: es parla de la diada de la pau i sobre el que significa. Assemblea de classe
sobre els conflictes que de vegades sorgeixen a l'aula i com els podem
solucionar.
P.5: es relaciona la diada de la pau amb la unitat sobre Pablo Picasso que
estan treballant. Observació de quadres de Picasso on l'autor hi pinta coloms.
Observació del quadre Guernica i conversa sobre la guerra i la pau com a
oposats i el compromís del pintor.
CICLE INICIAL
Treballem la Pau com a no violència i ho relacionem amb la resolució del
conflictes que poden sorgir a l’aula.
Partim de la conversa sobre que saben els nens i nenes de la Pau. Expliquem
contes de resolució de conflictes.
A primer els nens i nenes pensen una frase i cada lletra està en una banderola
que els nens i nenes decoren. Enfilaran les banderoles i es posarà la frase
penjada pel passadís.
A segon cada nen i nena fa un colom de la Pau resseguint la seva mà en un full
doblegat per la meitat . Posteriorment la retallen i a dins escriuen un desig de
Pau. Decoraran la classe i els passadissos.
CICLE MITJÀ
Els alumnes han de portar a l'escola notícies positives que trobin a la premsa.
Es farà un mural al replà del cicle. En la confecció d'aquest mural també
participa Ed. especial fent el títol: Dia de la pau i la no violència". Les notícies
es llegiran a classe i es comentaran amb els alumnes. S'intenta veure el costat
positiu del nostre món en un moment on hi ha tants conflictes.
CICLE SUPERIOR
Cinquè: 30 de gener
Lectura d'un conte sobre la vida d'en Mahatma Gandhi. A partir de la lectura
d'aquest conte els alumnes per grups investigaran sobre la vida i les accions
més rellevants d'aquest personatge. Finalment, amb tota la informació
elaboraran un mural conjunt de classe.
Sisè: 28 de gener
Taller dut a terme per IRENIA JOCS DE PAU: Els conflictes es resolen parlant.

Instituts de Secundària
IES Maria Aurèlia Capmany. 
El dia 30 celebraran el dia de la Mediació i de la no violència amb diverses activitats:
Reflexió al voltant del Documental de Mandela; 
Creació de Flors dels desitjos; 
Lectures de poemes per la pau; 
Conferència d’Arcadi Oliveres (a les 11’30 h)
Xerrades, jocs i tallers sobre Pau i cooperació amb 4t d’ESO en l’optativa de Voluntariat i Cooperació. (des del 6 de febrer al 27 de març)
IES Miquel Martí i Pol
Activitats dels estudiants en la diada de LA PAU:
ESMORZAR SOLIDARI A L’HORA DE L’ESBARJO DEL MATÍ I EL DE LA TARDA (activitat organitzada per mediadors de l’IES). La recollida de diners que aniran, per decisió popular, a una de les entitats següents:CREU ROJA – BOTIGA SOLIDÀRIA DE CORNELLÀ
La classe de 1r ESO realitzarà murals al voltant de la figura de Nelson Mandela per decorar el vestíbul i els passadissos. 
L’alumnat de 2n d’ESO reflexionaran sobre la pau amb el CINEFORUM Blood in the mobile. 
Tercer i 4t d’ESO realitzaran els tallers en cultura i educació per la pau  “La petjada Humana” i “Himnes Nacionals”, que impartirà la Fundació Carta de la Pau dirigida a la ONU. 
IES Esteve Terradas
Tallers de foment de la Pau i la No violència en les tutories de 1r i 2n d’ESO. Son tallers de reflexió al voltant de la mediació i comunicació per la comprensió dels demès.
Els/les alumnes de 3r d’ESO realitzaran el taller La petjada humana: video-fòrum amb l’objectiu de desarmar la història i reconèixer que els ressentiments històrics són un obstacle per la Pau.
L’alumnat  de 4t d’ESO per tal de reflexionar sobre la llibertat i la construcció de la pau faran el taller Dilemes Ètics. “Les decisions que prenem pertoquen temes ètics i en una decisió hi ha implicats criteris de raó, llibertat i d’estima”
IES Francesc Macià
Els estudiants de 4t d’ESO realitzaran tallers de cultura de pau amb la Fundació Carta de la pau dirigida a l’ONU durant el mes de febrer. 
En aquests tallers reflexionaran sobre les estructures socials, la democràcia i els ressentiments històrics.