Joves

Setmana de les TRIC als Instituts de Cornellà.

Durant la setmana del 13 al 17 de juny el Punt a l’Institut conjuntament amb el servei de Tecnoatenció entren presencialment als patis dels instituts per parlar i reflexionar sobre l’ús de les TRIC mitjançant una dinàmica.

L’activitat portada als patis consistia a respondre de forma anònima a unes preguntes sobre l’entorn digital que es van acotar a cinc temes claus: ciberviolències, pressió de grup, reptes virals, identitat digital, Influencers i Youtubers. Les preguntes giraven entorn de possibles situacions que es pot trobar el jovent en el seu dia a dia i es convidava a l’alumnat a pensar sobre què farien en aquella situació.
 
Aquesta campanya, a banda de conscienciar sobre la ciberseguretat i ajudar a reflexionar al jovent sobre l’ús i abús del mòbil, ha tingut l’objectiu de fer conèixer les característiques i els tipus de ciberviolències, així com oferir pautes d’acompanyament perquè puguin actuar davant d’aquestes situacions.
 
De les respostes recollides en aquesta campanya, s’ha pogut observar que la majoria de la joventut no té la necessitat de saber on està  la seva parella i/o amistats, algunes persones dubtaven sobre què farien si rebessin aquest control. Sobre si reben fotos íntimes d’una persona del seu entorn, la majoria li diria al contacte que esborrés la foto, avisarien a la persona afectada i denunciarien, algunes altres ho comentarien a una persona adulta.  Pel que fa al tema de demanar a la parella la contrasenya i mirar el mòbil, la majora de les persones detecten que és un comportament “tòxic” i que no ho permetrien.
 
Altres preguntes anaven dirigides al tema de la privacitat: sobre si alguna vegada havien fet stickers sense permís de la persona, algunes van manifestar que sí que ho havien fet.
 
Un altre tema que hem tractat ha estat les captures de pantalles; és a dir, fer captures de converses d’amics i/o amigues i mostrar-les a terceres persones. A les respostes es va apreciar com l’alumnat verbalitzava sentir-se incòmode en rebre una conversa on surt una persona coneguda, algunes expressen que s’enfadarien i que intentarien arreglar la situació.
 
Sobre els vídeos amb continguts violents entre companys/es, la majoria expressa que clarament actuaria per defensar i ajudar a la persona afectada (avisar-la, comentar a una persona adulta, dir-li a la persona que ho ha enviat que no ho faci, entre d’altres).
 
La pregunta sobre Doble Check o el “visto” genera interès i curiositat: de les respostes d’interpreta que el jovent considera una falta de respecte no contestar a un missatge.
 
En quant a les respostes sobre Influencers i Youtubers destacar que els i els joves prefereixen que el contingut sigui interessant i divertit. Comenten que segueixen la vida d’Influencers a través de les xarxes socials, altres segueixen a Youtubers que juguen a videojocs i fan comentaris sobre partides, també hi ha joves que no segueixen a cap youtuber ni influencers i que no els atrauen les xarxes socials.
 
Des d’un punt de vista genèric, arrel de la campanya hem pogut observar que l’alumnat sap reconèixer quan no s’està respectant la intimitat i la privacitat d’una persona. D’altra banda, entenen que els missatges s’han de contestar al moment, podent generar una necessitat d’estar disponible sempre que s’està connectat.
 
Aprofitem l’ocasió per agrair als instituts que hi han col·laborat en aquesta campanya: Institut Francesc Macià, Institut Joan Miró, Institut Miquel Martí i Pol, l’Institut Neus Català i l’Institut MAC.