Àmbits d'intervenció
Renaturalització
Naturalitzar la ciutat amb l’increment i millora del verd de manera equitativa i connectada. Per fer-ho, cal transformar l’espai públic existent reforçant la seva vegetació i dissenyant, alhora, noves àrees verdes que maximitzin els serveis ambientals i l’adaptació a nous escenaris climàtics. El paper del riu Llobregat, que cal potenciar, resulta clau com a corredor biològic d’alta diversitat.
A més, fomentar i preservar la biodiversitat a l’entorn urbà és fonamental per a la salut i el benestar de les persones. La presència de plantes i animals a la ciutat ens aporta múltiples beneficis socioambientals i és un clar indicador de la qualitat ambiental i el grau de resiliència d’un territori. A més, comptar amb una ciutat més biodiversa, ens protegeix de la presència d’espècies nocives i invasores.
Reptes
- Aconseguir tenir 1 arbre per cada 3 habitants
- Incrementar 1 m2 de verd per habitant el 2030
Línies d’actuació
INFRAESTRUCTURA VERDA
- Més vegetació en espais verds existents
- Més vegetació a la via pública
- Enverdir cobertes, pèrgoles, murs i mitgeres
- Noves àrees verdes
- Entorns escolars naturalitzats
- Impuls al verd privat
BIODIVERSITAT
- Recuperació ecològica del riu Llobregat
- Hàbitats per a la biodiversitat
- Erradicació d’espècies invasores
- Pràctiques d’agroecologia
Mobilitat sostenible, qualitat de l'aire i confort acústic
El projecte Cornellà Natura cerca la recuperació d’espais per a modes de mobilitat més sostenibles en un entorn agradable, tranquil i segur. La prioritat del vianant i el ciclista és la base de la mobilitat, per això es creen més àrees exclusives per a aquests col·lectius i es faciliten els desplaçaments amb més connectivitat i accessibilitat.
La reducció dels trànsit motoritzat a l’entorn urbà disminueix la contaminació atmosfèrica i millora el confort acústic, dos factors que beneficien directament la salut i el benestar de les persones. Alhora, baixar el límit de velocitat, a Cornellà a la majoria de carrers és 30 km/h, fa disminuir el nombre d’accidents i augmentar, en conseqüència, la seguretat viària al municipi.


Reptes
- Reduir el 30% de les emissions vinculades al trànsit al 2030.
- Acomplir els nivells legals de contaminants de l’aire establerts per la UE al 2025 [1].
- Reduir un 20% la població exposada a límits de soroll per sobre del 60 dB al 2023
[1] Valor límit anual NO2: 40 μg/m3 i valor límit anual PM10: 40 μg/m3
Línies d’actuació
VIANANTS
- Espais amb trànsit restringit amb prioritat per al vianant
- Pacificació dels barris
- Més connectivitat, seguretat i accessibilitat
- Xarxa de camins escolars
- Itineraris i circuits d’interès patrimonial, cultural, natural i esportiu
- Dignificació dels espais vorals com a oportunitat per a la mobilitat de lleure
- Regulació de l’ús dels espais per als vianants per part d’altres vehicles
TRANSPORT PÚBLIC
- Augment de l’eficàcia dels autobusos urbans
- Connexió entre municipis metropolitans
- Adequació de l’entorn i l’accessibilitat a les parades
- Foment de la intermodalitat
- Nodes de connexió entre transports públics i senyalització
BICICLETA I VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL
- Ampliació, millora i senyalització de la xarxa ciclable
- Servei de bicicleta pública compartida, E-Bicibox
- Xarxa d’aparcaments de bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal
- Intervencions complementàries per facilitar l’ús de la bicicleta (autoreparació, infladors, habilitats en bici, etc.)
- Marc normatiu sobre la mobilitat en bicicleta i VMP
MOBILITAT ELÈCTRICA
- Fiscalitat ambiental per als vehicles amb distintiu ambiental zero i eco
- Ampliació de la xarxa de punts de recàrrega de vehicles elèctrics
- Ambientalització de les flotes municipals
VEHICLE A MOTOR
- Regulació dels estacionaments en superfície
- Regulació dels aparcaments de motos
- Impuls a la mobilitat compartida: cotxes, motos, bicicletes i patinets
DISTRIBUCIÓ URBANA DE MERCADERIES (DUM)
- Regulació dels aparcament de càrrega i descàrrega
- Ajuts per a l’electrificació de la flota de la DUM
ZONA DE BAIXES EMISSIONS
- Reducció del parc de vehicles més contaminants
- Reducció de la contaminació per obres i activitats
QUALITAT ACÚSTICA
- Control de la contaminació acústica per a la convivència
- Disminució dels nivells de soroll a les zones que superen els llindars legislatius o recomanats per l’OMS
- Zones de silenci i tranquil·litat
Transició energètica i cicle de l'aigua
El canvi de model energètic i l’optimització dels recursos hídrics són mesures imprescindibles en l’estratègia de mitigació i adaptació al canvi climàtic de Cornellà.
L’augment de l’eficiència energètica i el canvi cap a fonts d’energia renovables és fonamental per a la reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH). A més, la rehabilitació d’edificis i les auditories energètiques a les llars dels col·lectius més vulnerables, a banda de millorar l’eficiència energètica, formen part de la lluita a Cornellà contra la pobresa energètica.
Els escenaris de futur derivats de la crisi climàtica posen en relleu que, al nostre territori, els principals riscos ambientals són les sequeres i les inundacions provocades per pluges torrencials. Per això, estem adoptant mesures preventives per garantir l’abastiment d’aigua potable en tot moment a la població i la disminució dels riscos en cas d’inundació.
Reptes
- Reducció del 55% de les emissions el 2030
- Neutralitat climàtica el 2050
Línies d’actuació
EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
- Reducció del consum energètic municipal
- Mesures d'estalvi energètic al sector industrial, sector serveis i residencial
- Tecnologia més eficient
- Rehabilitació energètica d’edificis i equipaments municipals
ENERGIES RENOVABLES
- Substitució de la tecnologia per d’altra provinent de fonts renovables
- Més instal·lacions d’energies renovables als equipaments municipals
- Normativa municipal per promoure l’energia solar
- Fiscalitat verda per incentivar les energies renovables
POBRESA ENERGÈTICA
- Assessorament per a la reducció del consum i la factura energètica
- Auditories energètiques
- Rehabilitació energètica d’edificis de col·lectius vulnerables
CONSUM D’AIGUA
- Reducció del consum d’aigua municipal
- Aprofitament de l’aigua freàtica i de pluja
- Sistemes de reutilització d’aigües grises i regenerada
- Ampliació dels punts d’accés públic a l’aigua per fer front a cops de calor.
- Adequació del sistema de drenatge
- Adaptació del municipi a l’increment d’inundacions i sequera
Prevenció i gestió de residus
La nova estratègia municipal de gestió de residus té com a objectiu optimitzar l’actual model i sistema de recollida selectiva tot millorant la qualitat dels materials recollits i incrementant els percentatges actuals de la separació de residus en origen. Alhora cerca un canvi de model cap a una economia circular.
Reptes
- Augmentar els índexs de recollida selectiva al 55% al 2025
Línies d’actuació
PREVENCIÓ I REUTILITZACIÓ DE RESIDUS
- Evitar el malbaratament alimentari
- Prevenció dels plàstics i productes d’un sol ús
- Auto-reparació
- Consum responsable
RECOLLIDA SELECTIVA
- Increment de la recollida de la matèria orgànica i disminució d’impropis
- Increment de la recollida selectiva de les principals fonts inorgàniques
- Increment de la recollida de les fraccions minoritàries
- Marc normatiu que afavoreixi la prevenció de residus i la recollida selectiva.