5.000 infants i joves ja han estat usuaris del servei de Tecnoatenció per promoure un ús responsable de les TIC

5.000 infants i joves ja han estat usuaris del servei de Tecnoatenció per promoure un ús responsable de les TIC

Més de 5.000 infants i joves han estat usuaris del servei de Tecnoatenció que impulsa l'Ajuntament de Cornellà, a través del Citilab. El servei va néixer a finals de 2014 amb la voluntat de promoure l'ús responsable dels nous dispositius i tecnologies de la informació i la comunicació (TIC): prevenir, donar suport i atenció en l'ús derivat de les TIC i els problemes associats que en puguin sorgir -dependències, addicció, ciberbullying, sexting, grooming... - a la ciutadania de Cornellà de Llobregat.

Fins ara, un total de 4.654 joves han participat en els tallers que es realitzen als centres educatius. A més, també s'han atès de forma personalitzada 32 casos individuals que s'han adreçat al servei de Tecnoatenció, i s'han fet 14 xerrades a grups de famílies, amb la qual cosa s'han superat els 5.000 usuaris del servei.

En la seva implementació hi col•laboren el centre tecnològic Citilab Cornellà, una empresa de serveis socioeducatius, i els experts en addiccions del P.A.S. (Prevenció, Assistència i Seguiment), que gestionen el CAS Fontsanta. Aquest és un centre que ofereix informació, orientació, formació i assessorament a totes les persones que es troben en una situació de drogodependència, que abasta els municipis de Cornellà, Esplugues, Sant Just Desvern i Sant Joan Despí.


Funcionament del servei de Tecnoatenció

• Tallers preventius dirigits a joves d'últim cicle de primària i secundària
• Formació específica o xerrades de sensibilització per a famílies i professionals
• Assessorament personalitzat amb cita prèvia a l'espai del Citilab
• Acompanyament a recursos especialitzats, si s'escau
• Treball coordinat amb agents del territori

Entre les novetats d'aquest any, destaca que s'ha ofert una xerrada de "Perill a les TICs", per evitar conductes de risc i temes referents a la privadesa, que complementen les xerrades relacionades amb el ciberbullying i les ciberaddiccions.

El servei de Tecnoatenció actua, en una primera fase, la preventiva, amb sessions informatives i tallers específics impartits per un professional del Citilab, que s'adrecen tant a centres educatius como a associacions de mares i pares i altres col•lectius. El centre tecnològic dedica 4 hores setmanals a aquests tallers des de la seva posada en marxa, fa tres anys i mig.

Un psicòleg també col•labora amb el servei, amb qui es pot contactar per telèfon mòbil. En cas de detecció d'alguna patologia el cas es deriva al CAS Fontsanta, que com a centre de salut mental i addiccions fa el seguiment i tractament terapèutic adient. Tecnoatenció és un servei gratuït, obert a les famílies amb adolescents que, en definitiva, aborda aquesta problemàtica des de dos àmbits diferents: les dependències i addiccions, i les problemàtiques associades a l'assetjament tecnològic.


Alta exposició a les TIC

En els tallers formatius, els adolescents comencen a entendre com d'exposats estan quan comparteixen -especialment a través dels telèfons mòbils- imatges, ubicacions o aficions, i la importància que cal donar a la privadesa. D'entrada, se senten especialment atrets per les TIC, ja que faciliten la seva vida diària, i els donen una sensació d'estar estimulats/connectats.

Aquesta sensació estimulant també té el seu costat fosc. Des del servei de Tecnoatenció, i d'acord amb l'opinió dels docents, en alguns casos es detecta un cert dèficit en les habilitats socials fora del context online, hiperconnexió, i fins i tot dependència. Les xerrades de prevenció serveixen perquè els centres educatius, els joves i llurs famílies prenguin consciència de la dimensió i l'impacte de les TIC a la vida quotidiana de la societat, on les relacions socials han canviat, i tot el que això representa.

 

 

 

Cornellà de Llobregat, 7 de maig  de 2018
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Departament de Premsa i Comunicació
Tlf: 93.377.02.12 / Fax: 93.377.88.00