Patrimoni cultural

Viatge pel món del joc des de l’antiguitat al Museu Palau Mercader de Cornellà de Llobregat

La mostra «Caput aut navis. A cara o creu», visita el Museu Palau Mercader del 5 de setembre al 7 de novembre.
Viatge pel món del joc des de l’antiguitat al Museu Palau Mercader de Cornellà de Llobregat
Caput aut navis

Caput aut navis -en català “a cara o creu”- era el nom llatí d’un dels jocs més populars en l’antiguitat i que ha perviscut fins als nostres dies. Aquest és també el títol de l’exposició produïda pel Museu de Granollers i adaptada per a la seva itinerància per l’Oficina de Patrimoni Cultural de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona. La mostra proposa un repàs per diferents jocs que ens acompanyen des de l’època dels ibers i que evidencia la importància social del joc més enllà del món de la infància.

A través de 72 peces del fons arqueològic del Museu de Granollers (on es va exhibir de desembre de 2018 a març de 2019, comissariada per Marc Guàrdia), la mostra convida a fer un passeig per l’univers del joc en temps antics. Aquest conjunt de peces de petit format, que normalment reposen en caixes als magatzems, prenen un nou protagonisme i ens expliquen com es jugava des dels temps dels ibers i dels romans fins a l’època medieval.

Estructurada en sis àmbits  -Jugar a cuinetes, Sons i bales, Alea iacta est, Golafre!, A jugar! i Caput aut navis – l’exposició fa un recorregut temàtic i lúdic pel món del joc a partir de tabes, peces de fireta, monedes, campanetes i altres elements.

Els jocs del Museu Palau Mercader

En el fons del Museu Palau Mercader resten poques evidències de jocs infantils. Un dels motius és que els darrers comtes de Bell-lloc que hi van residir, a la primera meitat del segle XX, no van tenir fills. Tot i això, al museu hi trobem un espai dedicat a l’oci femení i familiar, la Sala dels Pianos a la planta noble, i un espai més enfocat a l’oci masculí, la Sala de Jocs de la planta baixa. No obstant aquesta segregació, els jocs de taula eren divertiments que homes i dones podien gaudir tant junts com separats.

Al centre de la Sala de Jocs hi havia una taula de billar i la decoració de les parets mostren diversos jocs de taula: escacs o dames, dòmino, naips i fitxes de jocs.

A la mostra s'exposen dues taules plegables per jugar a escacs, així com jocs de naips o de fitxes i unes capses de fusta practicables i diferents elements per jugar a Bezique, un joc de naips d'estratègia o càlcul al qual eren especialment aficionats al Palau Mercader.

Vídeos accessibles i web de jocs amb història

L’exposició s’ha concebut com una mostra inclusiva, didàctica i interactiva, que posa a l’abast del visitant una sèrie de recursos destinats a facilitar i enriquir la visita per a tothom.

Al portal del programa d’accessibilitat La Mirada Tàctil es presenten vuit vídeos  especialment concebuts per a les persones amb dificultats auditives i sensitives on es presenten els continguts en llenguatge de signes per a la comunitat sord signant i subtitulat per a la comunitat sorda oralista.

Per completar la visita s’ha habilitat l’espai web Jocs amb història on es recullen alguns jocs que formen part de la nostra herència i d’un patrimoni universal que encara avui amb variants, es continuen jugant. La morra, el marro de 9 o l’alquerc són jocs mil·lenaris que s’estengueren per tota la Mediterrània i dels quals a Catalunya s’han trobat gravats al·lusius procedents de diferents èpoques. L’actual 3 en ratlla, molt conegut encara avui en dia, forma part d’una gran família de jocs presents arreu d’Europa i que té el seu origen en el marro de 9. El web permet jugar en línia a alguns d’aquests jocs i també presenta vídeos descriptius.

Itinerància per la Xarxa de Museus Locals

L’exposició, va començar la itinerància al Museu Arqueològic de l’Esquerda, situat entre Roda de Ter i les Masies de Roda, a principis del 2020, i abans d’arribar a Cornellà ha visitat el Museu de Mataró Can Serra Història de la Ciutat, el Museu Molí Paperer de Capellades i el Centre d'Interpretació del Camp de les Lloses de Tona.

Activitats complementàries

I per complementar la visita, s’han programat dues activitats relacionades. El diumenge 3 d’octubre, en dues sessions, a les 11:15h i a les 12:30h, es podrà participar al joc Crim al Palau Mercader. Un Cluedo a mida real, una adaptació del clàssic joc detectivesc que pren vida entre les parets de la planta noble del museu, a càrrec de Tot Jugar. I el diumenge 24 d’octubre, d’11:30h a 13h, gaudirem d’una sessió de Ludi Romanorum: juguem com els romans, aprendrem amb diversos jocs de taula i de terra propis del món grecoromà, a càrrec de KuanUm! En tots dos casos, és necessari realitzar inscripció prèvia trucant de dilluns a divendres, de 9:30h a 14h, al 93 474 51 35 o bé enviant un correu electrònic a l’adreça patrimonireserves@aj-cornella.cat. S’iniciarà el període d’inscripció 14 dies naturals abans de la data de cada activitat.

Horari d’obertura del Museu Palau Mercader: diumenges i festius, de 10h a 14h. Festius d’obertura: dissabte 11 de setembre i dimarts 12 d’octubre.