Un miler de persones han après noves tecnologies al Citilab durant el 2022

La ciutadania es pot formar en matèria de programació, robòtica i altres tendències tecnològiques
Un miler de persones han après noves tecnologies al Citilab durant el 2022
Escultures tecnològiques dissenyades per estudiants de Cornellà

Unes 1.140 persones han passat pel laboratori ciutadà de Cornellà de Llobregat, Citilab, per formar-se o actualitzar coneixements en matèria de programació, robòtica i altres tendències tecnològiques durant el 2022.  A través d’una varietat de cursos, tallers i activitats que s’impulsen anualment des del Citilab, la ciutadania pot desenvolupar competències específiques a través de la metodologia d’aprenentatge per projectes i dinàmiques col·laboratives.

Un ampli ventall d’activitats i la seva participació

Durant el 2022, una cinquantena de persones ha participat a les formacions especialitzades i regulars del Citilab, que tenen una durada o anual o bé quadrimestral. Aquests cursos -en els quals s’ensenya robòtica, electrònica, construcció de projectes maker i programació d’aplicacions mòbils- s’adrecen a tots els públics, fomentant la configuració de grups de persones d’edats ben diverses,ja que l’edat no és un impediment. D’altra banda, més de 370 persones han participat als tallers tecnològics dirigits a famílies, grups particulars, escoles, esplais o casals d’estiu. Els Tecnocampus, Tecnoestius i Tecnohiverns del Citilab són activitats breus i dinàmiques que permeten apropar aquest aprenentatge a moltes persones, buscant la divulgació d’aquest coneixement i promovent l’interès i les vocacions científico-tecnològiques de, sobretot, nenes i nens

En darrera instància, Citilab també duu a terme activitats i iniciatives puntuals que, al 2022, han comptat amb la participació de 194 persones i que s’han organitzat amb el mateix objectiu: democratitzar el coneixement tecnològic. Així doncs, al llarg d’aquest últim any, s’ha impulsat un taller per a introduir l’ensenyament de la programació bàsica a través de la docència i mentoria de nenes i nens amb coneixements avançats de Scratch, s’han dut a terme unes sessions d’aprenentatge sobre disseny i impressió 3D per a alumnat d’ESO.

També s’ha organitzat una activitat exclusivament per a noies d’ESO i batxillerat que s’ha basat en la programació i creació d’escultures artístiques i tecnològiques que commemoren el paper femení en el món de les STEAM (veure vídeo): 

Col·laboracions amb les escoles de Cornellà

Citilab promou l’ensenyament de la programació i la robòtica a les escoles de Cornellà des de l’any 2016 a través del projecte EduLab a les escoles. Al 2022, més de 330 estudiants d’Educació Primària i una quinzena de docents s’han format i han treballat en projectes de programació i robòtica educatives en el marc d’aquest projecte. 

El laboratori ciutadà de Cornellà  també ofereix suport a l’alumnat i al professorat de la ciutat en la realització dels treballs de recerca a través de l’impuls de les Jams de Treballs de Recerca, les jornades d’inspiració i codisseny dels treballs de recerca pels estudiants de primer de batxillerat, i mitjançant també la formació en línia adreçada a docents per l’acompanyament, tutoria i avaluació dels projectes.

A més, s’han dut a terme diverses formacions que han registrat una assistència de més de 150 persones, com ara col·laboracions amb instituts per al desenvolupament d’estacions meteorològiques, capacitació de la gent gran de l’Associació Gent i Futur en l’ús de la programació per al brodat digital, participació a la Maker Faire Barcelona oferint un taller i s’ha capacitat alumnat de la Universitat Oberta de Catalunya en l’ús del kit de robòtica del Citilab i la placa ED1, etc. 

 Citilab